spacer
Español (España, Alfabetización Internacional)Català (Català)English (United States)  
 
 
spacer
 
  spacer
separador
 

Blog / Recent press articles

   
   
  Search   
Article La Vanguardia - 2 (juny 2015): "Coalicions: dues lents crítiques"

Una de les novetats dels nous consistoris municipals és l’accés al govern de coalicions d’esquerres liderades per persones procedents de moviments socials. Les novetats sempre desperten interès, però també provoquen recels en alguns sectors socials.

Hi haurà com a mínim tres fronts de recel crític que els governs municipals d’aquest tipus hauran de procurar superar, els associats: 1) al fet de ser “coalicions” implícites o d’al·luvió, 2) a voler establir governs “més democràtics”, i 3) al fet de ser liderats per persones sense experiència institucional prèvia. Es tracta de tres recels que es juxtaposaran a les crítiques més estàndard que pot rebre qualsevol govern municipal.

Deixem aquí de banda el tema dels lideratges sense experiència institucional (i el subtema, que mereix un article apart, dels lideratges “femenins” que reben d’entrada crítiques esbiaixades per prejudicis de sexe i gènere). Centrem-nos en els altres dos tipus de “lents” crítiques: les centrades en el fet de ser “coalicions d’esquerres”, i la seva voluntat d’impulsar una “democràcia de nou tipus”.

1.Coalicions d’esquerres. Es tracta d’un tipus de recel que, malgrat es dirigeix més a les coalicions explícites entre partits que han competit pel vot de la ciutadania que a les “candidatures d’al·luvió” (coalicions implícites) com la que governa Barcelona, entronca amb les crítiques rebudes pels dos governs tripartits de la Generalitat (2003-2010). En termes generals es pot distingir entre “les polítiques” sectorials i “la política” general. Algunes polítiques concretes dels tripartits varen tenir clars efectes positius, per exemple, en l’àmbit de l’educació, l’economia, la immigració, els barris, etc. Tanmateix, la gestió de la política general va transmetre una imatge d’incoherència, de fluctuacions i una flagrant manca d’orientació política i de lideratge. Algunes polítiques varen funcionar bé, però “la política”, en singular, va ser una aposta fracassada dels governs tripartits. Els hi va venir gran.

En els propers temps és possible que els governs municipals formats per coalicions d’esquerres (explícites o implícites) hagin d’afrontar situacions similars. Sembla clar que establir un cert gir social que disminueixi la pobresa, les desigualtats i l’exclusió en els municipis està més que justificat. Les esquerres tenen experiència municipal i han mostrat ser eficients implementant polítiques redistributives, de serveis, infraestructures, etc. Però, especialment en el cas de Barcelona, el govern municipal també serà analitzat i jutjat per la solvència, modernitat i projecció de la política general que impulsi. Els barris són ciutat, però Barcelona competeix amb les principals capitals del món. Es tracta, diguem-ne, que segueixi guanyant Champions.

Una percepció habitual és que les coalicions d’esquerres semblen millor preparades per gestionar la micropolítica que la macropolítica. La dimensió redistributiva se’ls hi pressuposa. Però sempre hi planarà el fantasma de la inestabilitat interna. I sobretot la lent d’augment de les crítiques es posarà en la dimensió de la política general, que inclou la relació dels municipis amb el procés sobre la independència del país. Actualment mostrar ambigüitats en aquest punt és, a la pràctica, fer el joc a un unionisme sense horitzons realistes de transformació.

2. Un nou tipus de democràcia. Malgrat el discurs sobre la importància de mantenir lligams estrets i constants amb la ciutadania, el fet és que, ho vulguin o no aquestes coalicions, la política institucional de les democràcies té un component inherentment elitista, especialment en nuclis grans. Les institucions de poder polític sempre son verticals respecte als governats. Aquest és un fet estructural i un tema recurrent en la història de les democràcies, incloses les experiències de la Grècia clàssica. Aristòtil ja descrivia aquestes últimes no com un sistema en el que els governants coincidien amb els governats, sinó com un sistema en que els ciutadans podien ser governants o governats per torns, sense confondre els dos nivells.

Les democràcies modernes varen reforçar aquesta separació. Avui es poden incentivar algunes pràctiques participatives i disminuir la distància entre institucions i ciutadania, però eliminar aquesta separació no resulta ni possible ni desitjable en les societats pluralistes actuals. En elles conviuen tot una sèrie de valors, interessos, identitats, etc, que a vegades poden ser entesos i viscuts com a complementaris, però que, a la pràctica, resulten sovint contradictoris.

La retòrica ritual de tots els partits de govern, siguin de dretes o d’esquerres, inclou dir que “governaran per tots els ciutadans”. Però es tracta d’una retòrica que és buida o és falsa. No es pot fer. Tots els partits defensen concepcions particulars sobre l’interès general. De fet, en una democràcia pluralista ningú pot parlar en nom del “poble” o de la “ciutadania”. Tampoc en nom “dels de baix”. Fer-ho mostra actituds de simplificació populista de caire pseudo-totalitari (de nou, siguin de dretes o d’esquerres).

Els governs municipals d’aquest tipus de coalicions es veuran més exigits, estaran constantment sota focus crítics i seran analitzats amb lents d’augment relacionats amb els elements anteriors. Tot un repte afegit que donarà més mèrit a aquest tipus de governs, cas que el balanç final sigui positiu. 

Comments

There are currently no comments, be the first to post one.

Post Comment

Name (required)

Email (required)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above in the box below

Subscribe to blog

Subscribe to my blog and you will receive the last entries in your RSS reader or by email

Subscribe by RSS
Subscribe by email

Per mesos
January 2023 (1)
February 2022 (1)
September 2018 (2)
July 2018 (4)
May 2018 (3)
April 2018 (1)
March 2018 (3)
February 2018 (1)
January 2018 (3)
December 2017 (1)
November 2017 (2)
October 2017 (4)
September 2017 (2)
July 2017 (2)
June 2017 (2)
May 2017 (2)
April 2017 (2)
March 2017 (3)
February 2017 (2)
January 2017 (2)
December 2016 (2)
November 2016 (2)
October 2016 (3)
September 2016 (1)
July 2016 (1)
June 2016 (2)
May 2016 (3)
April 2016 (1)
March 2016 (2)
February 2016 (2)
January 2016 (2)
December 2015 (2)
November 2015 (1)
October 2015 (2)
September 2015 (2)
August 2015 (2)
July 2015 (1)
June 2015 (3)
May 2015 (2)
April 2015 (1)
March 2015 (3)
February 2015 (2)
January 2015 (2)
December 2014 (2)
November 2014 (3)
October 2014 (2)
September 2014 (1)
July 2014 (3)
June 2014 (2)
May 2014 (2)
April 2014 (3)
March 2014 (1)
February 2014 (2)
January 2014 (3)
December 2013 (4)
November 2013 (1)
October 2013 (2)
September 2013 (2)
August 2013 (1)
July 2013 (1)
June 2013 (2)
May 2013 (2)
April 2013 (3)
March 2013 (2)
February 2013 (2)
January 2013 (1)
December 2012 (3)
November 2012 (2)
October 2012 (2)
September 2012 (2)
July 2012 (2)
June 2012 (3)
May 2012 (2)
April 2012 (2)
March 2012 (2)
February 2012 (1)
January 2012 (3)
December 2011 (2)
November 2011 (2)
October 2011 (2)
September 2011 (1)
August 2011 (2)
July 2011 (2)
June 2011 (2)
May 2011 (2)
April 2011 (2)
March 2011 (2)
February 2011 (1)
January 2011 (3)
December 2010 (3)
October 2010 (1)
September 2010 (1)
July 2010 (4)
June 2010 (3)
May 2010 (1)
April 2010 (3)
March 2010 (1)
February 2010 (5)
January 2010 (2)
   
spacer   spacer
 
 
  | Copyright 2009 by Ferran Requejo By Magik@ment