spacer
   
Español (España, Alfabetización Internacional)Català (Català)English (United States)  
 
 
spacer
 
  spacer
separador
 

Bloc de notas / Últimos artículos en prensa

   
   
  Buscar   
Article ARA (gener 2013): "'Sapiens' descentrats"

En els últims anys, la recerca científica ha multiplicat els coneixements en camps com la física, l’astronomia, la genètica o la prehistòria.  La sociobiologia ha aportat dades sobre els orígens biològics de la sociabilitat animal –inclosa la sociabilitat humana i els orígens de la moralitat i de la política. Es tracta d’aspectes importants per tractar d’entendre millor aquesta estranya espècie que, sense rubor, s’anomena a si mateixa homo sapiens.

Sabem que des del paleolític els humans es pregunten sobre el seu lloc i sentit a l’univers. Fins fa poc anys, han predominat les respostes de caràcter mític i religiós. Empíricament, els mites de les religions organitzades segueixen tenint un pes molt significatiu, malgrat les curioses i sorprenents afirmacions que quasi totes fan sobre el món. Hi ha un contrast evident entre el ràpid progrés científic i tecnològic dels darrers dos segles i el progrés molt més lent de la moralitat i de les relacions polítiques de la humanitat. Tant des de les ciències naturals com de les ciències socials s’intenta copsar el per què això és així. Resulta interessant veure, però, com aquestes respostes van experimentant procés de “descentrament” de l’espai i el temps a partir dels coneixements científics.

D’una banda, hi ha un descentrament respecte a l’espai i al lloc que hi ocupem els humans. Les diferents cultures, des de les col•lectivitats de caçadors-recolectors fins a les societats agrícoles a partir del neolític, han acostumat a entendre’s a si mateixes com el centre de l’univers a través d’una relació privilegiada amb esperits o deus particulars. Tanmateix, la ciència descriu una realitat molt allunyada d’aquesta autoimatge ingènua. D’un senzill model geocèntric on la terra i la col•lectivitat pròpia ocupaven el lloc de privilegi, s’ha passat a una imatge de milers de milions de galàxies que s’allunyen entre sí en un procés d’expansió accelerada des de fa uns 13.700 milions d’anys. De la idea clàssica d’un món estel•lar caracteritzat per l’harmonia i l’estabilitat davant un món terrestre sotmès a canvis caòtics, s’ha passat a veure’s l’univers com un món dinàmic farcit de destruccions violentes. La terra, un gra de pols en el cosmos, es projecta com un planeta d’una estrella perifèrica i vulgar –en un conjunt de cent mil milions d’estrelles d’una galàxia que només és una entre centenars de milions de les que hi ha a l’univers observable. Els mites i els deus de referència quasi sempre són a imatge dels homes.

D’altra banda, el temps també ha anat descentrant-se respecte al present. La temporalitat ha anat allargant-se. Avui sabem que la vida a la terra es remunta a uns 3.900 milions d’anys. També sabem que la moralitat té unes bases biològiques molt anteriors a l’aparició dels humans -relacionades amb la selecció natural. Alguns postulen que això també afecta a les religions. Unes bases que expliquen el caràcter grupal, jeràrquic, territorial, i alhora competitiu i cooperatiu de les societats humanes.

A partir de la modernitat, alguns pensadors liberals -Locke, Madison, Kant, Tocqueville, S Mill, postularen la importància dels drets com a font de progrés polític i moral. També s’adonaren de que resulta convenient no confiar massa en el comportament espontani dels sapiens, sinó que el tema clau resideix en el disseny de les institucions polítiques. Kant veia en la insociable sociabilitat dels humans la clau del progrés. Hegel era més contundent: els humans som uns egoistes empàtics en busca d’un reconeixement que no arriba sinó a través del conflicte. Uns drets i un reconeixement que només garanteixen unes institucions polítiques creades a partir dels conflictes entre individus i entre grups. Així s’ha arribat a les democràcies liberals i als estats de benestar.

Resulta notori el progrés que signifiquen aquestes dues conquestes davant de sistemes de govern anteriors. Les institucions democràtiques i els drets son moralitat pràctica condensada. Tanmateix, encara presenten bastants punts a millorar. És el cas del predomini d’uns mercats quasi sense regulació, dels drets i llibertats nacionals i culturals de les minories, i de les relacions internacionals. El constitucionalisme modern ha representat un avenç indiscutible, però arrossega “ombres” importants associades als estats i al seu control per part de grups socioeconòmics, nacionals i culturals dominants que tracten de legitimar-se a partir d’un  llenguatge falsament universalista. Els grups socials desafavorits i les minories nacionals i culturals tenen molt a dir i a fer –sigui per reformes o per ruptura- en el millorament d’aquests productes sempre inacabats que són les democràcies d’arrel liberal.  

 

Comments

There are currently no comments, be the first to post one.

Post Comment

Name (required)

Email (required)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above in the box below

Suscríbete al blog

Suscríbete al bloc de notas y recibe las novedades en tu lector RSS o en tu correo electrónico

Suscríbete por RSS
Suscríbete por email

Per mesos
enero 2023 (1)
febrero 2022 (1)
septiembre 2018 (2)
julio 2018 (4)
mayo 2018 (3)
abril 2018 (1)
marzo 2018 (3)
febrero 2018 (1)
enero 2018 (3)
diciembre 2017 (1)
noviembre 2017 (2)
octubre 2017 (4)
septiembre 2017 (2)
julio 2017 (2)
junio 2017 (2)
mayo 2017 (2)
abril 2017 (2)
marzo 2017 (3)
febrero 2017 (2)
enero 2017 (2)
diciembre 2016 (2)
noviembre 2016 (2)
octubre 2016 (3)
septiembre 2016 (1)
julio 2016 (1)
junio 2016 (2)
mayo 2016 (3)
abril 2016 (1)
marzo 2016 (2)
febrero 2016 (2)
enero 2016 (2)
diciembre 2015 (2)
noviembre 2015 (1)
octubre 2015 (2)
septiembre 2015 (2)
agosto 2015 (2)
julio 2015 (1)
junio 2015 (3)
mayo 2015 (2)
abril 2015 (1)
marzo 2015 (3)
febrero 2015 (2)
enero 2015 (2)
diciembre 2014 (2)
noviembre 2014 (3)
octubre 2014 (2)
septiembre 2014 (1)
julio 2014 (3)
junio 2014 (2)
mayo 2014 (2)
abril 2014 (3)
marzo 2014 (1)
febrero 2014 (2)
enero 2014 (3)
diciembre 2013 (4)
noviembre 2013 (1)
octubre 2013 (2)
septiembre 2013 (2)
agosto 2013 (1)
julio 2013 (1)
junio 2013 (2)
mayo 2013 (2)
abril 2013 (3)
marzo 2013 (2)
febrero 2013 (2)
enero 2013 (1)
diciembre 2012 (3)
noviembre 2012 (2)
octubre 2012 (2)
septiembre 2012 (2)
julio 2012 (2)
junio 2012 (3)
mayo 2012 (2)
abril 2012 (2)
marzo 2012 (2)
febrero 2012 (1)
enero 2012 (3)
diciembre 2011 (2)
noviembre 2011 (2)
octubre 2011 (2)
septiembre 2011 (1)
agosto 2011 (2)
julio 2011 (2)
junio 2011 (2)
mayo 2011 (2)
abril 2011 (2)
marzo 2011 (2)
febrero 2011 (1)
enero 2011 (3)
diciembre 2010 (3)
octubre 2010 (1)
septiembre 2010 (1)
julio 2010 (4)
junio 2010 (3)
mayo 2010 (1)
abril 2010 (3)
marzo 2010 (1)
febrero 2010 (5)
enero 2010 (2)
   
spacer   spacer
 
 
  | Copyright 2009 by Ferran Requejo By Magik@ment